Kelantan sedia hadapi suku akhir Piala Emas

Jika rekod lepas dan konsisten sepanjang 10 tahun lepas menjadi ukuran, Kelantan tampak sedia melepasi cabaran suku akhir dan melangkah ke pusingan seterusnya dalam saingan bola sepak Piala Emas Raja-Raja Ke-70.

Hasrat menggapai kejuaraan kali ke-13 nyata cerah buat Kelantan, ekoran prestasi mantap yang dipamerkan pada pusingan awal, yang menyaksikan skuad itu mengutip 9 mata penuh daripada tiga perlawanan.

Seharusnya, ia sudah cukup memberikan kelegaan dan meningkatkan tahap keyakinan pengendali Zahasmi Ismail dan anak-anak buahnya untuk menutup tirai 2010, dengan pencapaian bersejarah menjulang kejuaraan buat kali ke-13.

Rekod sepanjang 10 edisi lepas yang menyaksikan skuad Melayu Kelantan mara ke perlawanan akhir sebanyak 7 kali dan berjaya menjulang kejuaraan sebanyak 5 kali selain 2 kali muncul naib johan sepanjang tempoh itu.

Melayu Kelantan pastinya menanam tekad untuk mengikuti jejak langkah skuad elit negeri yang berjaya mencatat kejayaan manis membawa pulang Piala Malaysia ke Kota Bharu.

Tersingkir seawal suku akhir musim lepas memberikan kejutan buat pasukan berstatus gergasi Piala Emas Raja-Raja, lantas menyebabkan Persatuan Bolasepak Melayu Kelantan mahukan pasukan pada tahun ini lebih mantap tahun ini.

Harapan Melayu Kelantan sekali lagi, terletak di bahu pemain berpengalaman, seperti penjaga gol Mohd Shahrizan Ismail, pemain pertahanan, Sarudi Aziz dan Che Hishamudin Hasan dari skuad Liga Super Kelantan, serta pemain Liga Super Terengganu, Tengku Hazman Raja Hasan selain Hardi Ahmad.

Kelibat peledak gol skuad Melayu Kelantan seperti Rosairil Asrul, Mohd, Khairul Izuan Rosli, Ramzul Zahini dan Ezrie Shaizie, pasti sekali lagi ditagih.

Selain Kelantan, MASUM, yang rata-rata dianggotai oleh pemain skuad UiTM, pula berharap dapat mencatat kejutan, membuka mata ramai pihak, seperti mana yang dilakukan pada pusingan awal apabila muncul juara Kumpulan D, mengatasi Terengganu, PDRM dan Singapura.

Begitu pun, lawan MASUM di suku akhir iaitu finalis tahun lepas Kedah, bukan calang-calang lawan. Rekod Kedah, yang lima kali menjuarai kejohanan selain memilik barisan yang mantap seharusnya menggusarkan MASUM.

Jurulatih Omar Ali yakin dengan prestasi semasa anak buahnya, terutama dengan corak permainan dua ayam tambatannya, Fahrul Razi Kamaruddin dan Nur Salam Zainal Abidin yang garang meledak gawang lawan.

"Skuad saya bagaimana pun akan ke Korea untuk perlawanan di sana dan hanya kembali pada 24 November ini untuk menghadapi suku akhir pusingan kedua. Jadi suku akhir pertama perlu dipergunakan sebaik mungkin untuk mendapat kelebihan,"kata beliau.

Dalam satu lagi perlawanan, Perak bertemu Terengganu manakala Pahang melonjak tepat pada masanya, untuk melangkah ke suku akhir bertemu Johor.

Dalam pada itu, jadual suku akhir pusingan kedua, yang dijadualkan pada 20 November ini, diubah ke 26 November.

Menurut setiausaha kehormat PBSMM, Abdul Wahab Ismail, tarikh lama terpaksa diubah, ekoran penglibatan pasukan MASUM dalam siri perlawanan dengan pasukan Universiti Sukan Korea di Seoul.

"Pasukan MASUM hanya akan kembali ke tanahair pada 24 November, jadi perlawanan suku akhir kedua pada yang pada asalnya dijadualkan pada 20 November itu, terpaksa ditunda ke 26 Nov," katanya.

MASUM layak ke suku akhir dan akan bertemu finalis tahun lepas, Kedah dalam saingan lapan pasukan itu.

Post a Comment

0 Comments
* Please Don't Spam Here. All the Comments are Reviewed by Admin.